L’educació com a epicentre de la llibertat. Enderrocar els murs de la nostra imaginació perquè
el que no podem imaginar, no pot arribar a ser.
La recerca del pensament lliure és una activitat constant. A Ensenyar pensament crític, hooks considera l’aprenentatge com el primer espai per defensar la diversitat, la igualtat i, en definitiva, la democràcia. Si l’ensenyament és l’espai on desenvolupar el pensament crític, i l’aprenentatge és una activitat que dura tota una vida, aquest llibre aborda alguns dels problemes més urgents que hem d’afrontar avui en dia dintre i fora de l’aula. Ensenyar pensament crític és un llibre imprescindible per a qualsevol persona que vegi l’educació com a pràctica de la llibertat. A més de ser un manual per trobar eines atrevides amb què enfocar l’ensenyament, també prova de capgirar-ho tot, fins i tot a nosaltres mateixos. Hooks qüestiona com hem après fins ara, qüestiona els referents i qüestiona el complex equilibri que ens permet ensenyar, valorar i aprendre a partir d’obres escrites per autors racistes i sexistes, entre d’altres.
Amb aquesta obra intel·lectual, provocadora i alegre l’autora celebra i reivindica el poder del pensament crític. Sens dubte, proposa un canvi de paradigma en l’educació, l’aprenentatge i la transformació social.
Què en diuen
Esperava un manual ple d’eines atrevides per aplicar com a professora; en canvi, se’m va posar el món de cap per avall i em va fer pensar l’impensable respecte a la meva pròpia tasca. Els seus arguments al llarg del llibre són rellevants per a tothom.
Això és veritablement l’educació com a pràctica de la llibertat, és l’amor a un mateix i als altres, l’amor per aprendre i analitzar el coneixement en constant creixement que pot transcendir dels professors als seus alumnes.
Presentant l’educació com a pràctica de la llibertat en contraposició (o com antídot a) la noció d’educació com al fet de col·leccionar títols, Ensenyar pensament crític busca ajudar els educadors compromesos a navegar les contradiccions i reptes del sistema acadèmic i a acomplir el nostre mandat d’oferir un servei comprensiu als estudiants —com a persones en si mateixes, no només com a futurs treballadors.
bell hooks és l’educadora, feminista, crítica cultural i analista, més radical que es pot trobar al món acadèmic. És radical en el seu compromís i en el seu coratge per no conformar-se, per ser diferent, per implicar-se i per aconseguir implicar els altres, i també per portar el canvi.
hooks anima a tothom a ensenyar més enllà de les qüestions racials/sexistes/patriarcals i a acceptar l’alegria i l’amor a l’aula, començant per l’autoestima. Això és veritablement l’educació com a pràctica de la llibertat, és l’amor a un mateix i als altres, l’amor per aprendre i analitzar el coneixement en constant creixement que pot transcendir dels professors als seus alumnes.
hooks escriu des de la seva perspectiva de professora de literatura “anglesa” nord-americana, de color i, tot i que els lectors poden no ser del mateix origen, els seus arguments al llarg del llibre són rellevants per a tothom, especialment per a grups tradicionalment marginats dins l’àmbit acadèmic.
Ensenyar pensament crític és un llibre impregnat d’amor i esperança, no de por.
És un llibre fonamental per a tothom a qui li interessi l’educació, en el sentit més ampli. Sempre ens estem formant, sempre ens estem educant, sempre estem aprenent, dins d’un aula o fora. Els problemes, els reptes als quals s’enfronta l’educació, no només estan presents en els centres educatius, de les edats que siguin, sinó que formen part del conjunt de la societat.