Haikus periodístics o tuits avant la lettre? Les «notícies de tres ratlles» són un objecte literari no identificat. El diari parisenc Le Matin va publicar a partir de 1905 notícies curtes que circulaven per telègraf. L’arribada de Félix Fénéon va transformar aquesta monòtona secció en una atracció diària. Entre maig i novembre de 1906, Fénéon va fer de la recopilació de notícies breus un exercici estètico-polític. Abans de Fénéon, un tren que descarrilava era un tren que descarrilava. Amb ell, el mateix descarrilament esdevenia una altra cosa: potser una obra literària, potser una obra de subversió política. Així, les «notícies de tres ratlles» van esdevenir «Contes de tres ratlles» o, fins i tot, autèntics «haikus periodístics», on s’hi fa evident que l’atmosfera i allò que no diu són primordials per copsar plenament l’abast dels desastres dels quals es fa ressò.
Què en diuen
En mans de Fénéon, informacions sense suc ni bruc esdevenen munició literària d'alt votatge.